Ehdottomuus elämäntapana?

*Sisältää mainoslinkin fitnet.fi sivustolle.

Huh, oon niin jumissa nyt, että eilen menin yhdeksän jälkeen sänkyyn migreenin vuoksi. Mulla oli treeneissä vuorona selkä-HIIT ja jotenkin sain jo valmiiksi todella tukossa olevat niskani huutamaan hoosiannaa treenin jälkeen.

Tänään ajattelin että käyn nyt aamupäivällä J’lon kanssa lenkillä, sekä illalla toisen kerran ja yritän hieman palautella kehoani rullailemalla lihaksia auki. Lisäksi kävin ostamassa jonkinlaista kylmägeeliä, sillä mulla ei tänään aamulla kääntynyt pää enää ollenkaan. Salitreeni saa tältä päivältä jäädä ja ehkä koko loppu viikoltakin, jos tää keho ei ala palautumaan.

13887073_10153779102595794_2851830007518594272_n

Kun muistaiskin venytellä ajoissa… :D

Tänään ennen kuin lähdin lenkille, nappasin raakasuklaalevystä palan suuhuni ja naureskelin itsekseni sitä, miten ennen olisin saanut jonkun hepulin kyseisestä toiminnasta. Olin aikoinani niin ehdoton, että sata kaloria sinne tai tänne EI ollut vaihtoehto.Ei edes muutama. Nykyään ruoka-asiat menee hyvin rutiinilla ja osaan punnitsematta vähentää tai lisätä ruoka-aineita tarpeiden mukaan, määrät heittelevät sadoilla kaloreilla treenien ja päivien rankkuudesta riippuen. ( Ei nyt puhuta mistään 500 kalorista, vaa parista sadasta. )

Olen tänään miettinyt sitä, kaipaisinko jonkinlaista kovempaa vaihdetta silmään ja tietynlaista ehdottomuutta arkeeni. Listailinkin päässäni sen hyviä ja huonoja puolia.

Ehdottomuudessa on paljon hyviä puolia, joita kaipaan:

  • Tavotteiden saavuttaminen on nopeampaa.
  • Seuraaminen (treenien, kehon reagoinnin, painon, mittojen, kuvien) ynm. on vaivattomampaa kun on selkeät sävelet ja tiedetään tarkkaan mitä on tehty.
  • On helpompi arvioida mitä lisätään ja mitä vähennetään tarpeen mukaan.
  • Kokonaisuus tekemisessä on tehokkaampaa.
  • Ei tarvitse miettiä, kunhan tekee mitä on sovittu.
  • Palkitsee tekijän AINA.

Mutta myös huonoja puolia, joita en niin kaipaa:

  • Aikataulutus ruokien ja treenien suhteen hyvin tarkkaa ja ajoittain stressaavaa.
  • Punnitus ja makrojen laskeminen vie aikaa (kyllä se ainakin multa vie, kun en ole mikään keittiömestari).
  • Asioista luopumista, kuten spontaanit viinit ystävien kanssa tai suklaanpala ennen aamulenkkiä. Hih
  • Tarkkailu & kyttäily ruokien ja juomien suhteen. Hyvin rajoitettua ruokailuja.
  • Omien ruokien kuljettaminen jokapuolelle.
  • Stressiä.
  • Nipottamista.
  • Bingottamista.
  • Hermot menee jos kaikki ei ole täydellistä, koska jos lähdetään ehdottomuus linjalle, niin sehän tehdään sitten täysillä.
  • Mielihaluja enemmän kuin normaalisti, koska asioita on kielletty.

Nyt kun treenailen kovaa, mutta kuitenkaan stressaamatta niin homma ei etene niinkuin se ihanteellisesti etenesi, kun kaikki on tarkkaan suunniteltu ja laskettu, mutta etenee kuitenkin. Ehkä suurin tekijä ehdottomuuden ja vapaasti tekemisen välillä on stressi. Stressi on asia, joka usein saa monien dieetit junnaamaan ja kehon toimimaan itseään vastaan, hormonit sekaisin sekä unettomat yöt itselleen. Kun tekee fiiliksen mukaan, kuitenkin tavoitteellisesti ja treenit vetää kovaa sekä katsoo mitä syö, niin stressi puuttuu koko hommasta. Ainakin multa puuttuu tällä hetkellä ja siitä olen todella paljon nauttinut.

Yhtiökumppanini jo viimeviikolla huuteli, että alkaa olemaan huolissaan mun uudesta treenitahdista, mutta kerroin että hyvin tää menee, kun ei ole sitä stressiä häiritsemässä tekemistä. Tavoitteena on paineellisempi keho ja muutaman kilon rasvattomampi vartalo. Ei siis mitään kovinkaan ultimaattista tavoitetta ole lyöty lukkoon. Kunhan on terve, nauttii tekemisestä ja homma tuottaa jonkinlasta tulosta.

Kilpaurheilijan luonteelle en kuitenkaan voi mitään ja tavallaan kaipaan jonkinlaista ehdottomuutta taas treeneihin. Varsinkin nyt, kun kehoni jaksaa taas ottaa vastaan rankempiakin settejä ja öisin saan nukuttua. Olenkin päättänyt, että syyskuu mennään super tiukalla meiningillä! 😉

Katsotaan mitä saan kuukaudessa aikaiseksi. Jos joku haluu kokeilla ottaa kovempaa vaihdetta silmään, niin multa voi kysyä henkilökohtaista etävalmennusta tai ohjelmia [email protected] 🙂 Mulla on tällä hetkellä muutamia valmennettavia ja jokaisella tippuu usein jo ekan parin viikon aikana 3-4kiloa nesteitä ja jengi on vetänyt ihan huikeita muutoksia niin kehonsa, kuin mielensäkin hyvinvoinnin kannalta. Silti jokaisen suurin ongelma on kaikkien ruokien syöminen. 😀

Myös fitnetiltä löytyy huippu tehokkaita valmennuksia, sekä valmentajat jotka auttavat ja tukevat koko ohjelman läpi asiakkaita !

14040028_10153837214575794_6050576779541835998_n

ps. Vielä kerkeää äänestää blogeja awardseihin! Äänestykseen pääset TÄÄLTÄ!

VIDEOPOSTAUS: MISTÄ MOTIVAATIOTA TREENEIHIN?

Moikka!

Elikkä videopostaus siitä, miten motivoida itseään helposti, stressittä ja rennolla otteella, kun rankat keinot eivät auta. 🙂

taustamusiikki: J’Lon kuorsaus

Ja niinkuin videossa kirjoitin, kiitos super paljon että olette asettaneet mut ehdolle BlogAwardseissa! TÄÄLTÄ pääset äänestämään blogini finaaliin! <3

Ja antakaa mielipiteitä videopostauksista! Oliko vinkeissä mitään uusia ajatuksia sulle mistä saattaisi olla hyötyä tekemisessä?